Te koop bij De Kunstuitleen

draagbare meesterwerken

Nieuw in de collectie

werken van Piet Lont

Lijstenmakerij Mellema

Op zolder bij de Kunstuitleen

Workshop voor groep 1,2 en 3

Basisscholen maken kennis met de Kunstuitleen

Toffe peren!

ontwerp: Annettte Behrens en Carina Hesper

In onze winkel

Studio Roof

Schaaltjes

Ronald Boonacker

lijstenmakerij mellema

op zolder bij de Kunstuitleen

Uitgelicht, De Kunstuitleen XL

28 februari 2024

Met het voorjaar in het vizier bezegelen De Kunstuitleen en Kunsthal45 de toekomstige samenwerking met de expositie ‘’Uitgelicht, De KunstuitleenXL’’

Uitgangspunt van deze expositie is een kunstwerk uit de Kunstuitleen collectie, aangevuld met kunstwerken van de kunstenaars.
U bent welkom op  zondag 17 maart om 15.00 uur aan Spoorstraat 128 (voormalige DEKA markt) De opening wordt verricht door Alex de Vries.

Na de opening en een drankje lopen we van Kunsthal45 door naar De Kunstuitleen en Restaurant Kunst en Kitchen. De beide locaties liggen nu op een steenworp afstand van elkaar.
De tentoonstelling is te zien tot zondag 5 mei.

Deelnemende kunstenaars.

Piet Lont, Yvonne Zomerdijk, Anita Mandenmaker, Heddy-John Appeldoorn, Peter Bes, Frits Smid en Elke van Rooy, Anneke Peereboom, Peter de Rijcke, Kees Vlietman, Monique Nieberg, Nora van Klingeren, Krin Rinsema, Ko Aarts, Harrie Gerritz, Wouter van Riessen, Rob Verkerk, Cees Dolk, Bert Neelen, Andries Beeftink, Henriette van der Winden-Roggeveen

Alex de Vries (1957) was in 1979 mede-oprichter van het tijdschrift Metropolis M. Van 1984 tot 1989 werkte hij in het Shaffy Theater in Amsterdam. Vervolgens was hij acht jaar hoofd Communicatie van de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Van 1997 tot 2001 was De Vries directeur van de kunstacademie in ’s Hertogenbosch. Sinds 2001 werkt hij als zelfstandig auteur, adviseur en curator in het bureau Stern / Den Hartog & De Vries in Den Haag.

Hieronder een greep uit wat u kunt verwachten.

Puppetry III, Wouter van Riessen

Wouter van Riessen, Tot leven kijken

Wouter van Riessen vindt poppen raadselachtig: ze leven niet, maar als je goed naar ze kijkt, kijken ze toch naar je terug. Zo laten ze iets van zichzelf zien en tegelijkertijd iets van jou als kijker. Jij bent tenslotte degene die de poppen hun leven schenkt. Op een schilderij is helemaal iets bijzonders aan de hand. Poppen en mensen op schilderijen zijn elkaars gelijken: vormen van verf die tot leven kunnen komen. Ze tonen zich in de verbeelding van wie de moeite neemt ernaar te kijken.
Van Riessen ziet zijn poppenschilderijen als zelfportretten. Tijdens het schilderen wekt hij de figuren tot leven. Vaak nemen de poppen daarbij het heft in handen: ze besmeuren hun bespeler met verf en proberen hem als poseur te ontmaskeren. Het zelfportret rijst uit deze dynamiek op. Je kunt de poppen zien als neigingen, reflexen, angsten of verlangens. Hun bespeler krijgt de rol van een onmachtig bewustzijn toegeschoven. Door met poppen te werken kan Van Riessen zelfportretten maken die beweeglijk zijn en innerlijke strijd in beelden vangen.
Deze manier van kijken doet meer dan alleen poppen tot leven wekken. Een animistische blik zet de hele wereld in beweging. Als Van Riessen de zonnebloemen van Vincent van Gogh bekijkt, ziet hij niet alleen verf en bloemen, maar een stroom van associaties: een kwal, een op hol geslagen wekker, een vermoeide lamp. Zulke beelden voegt hij samen tot steeds nieuwe variaties op drie zonnebloemschilderijen die Vincent in 1888 en 1889 in Arles maakte. Dat Van Goghs werken zo bekend zijn, ziet hij als een groot voordeel: iedereen kan daardoor over zijn schouder meekijken en de boeketten animeren en transformeren. Zo worden de stillevens zelfportretten, niet alleen van de schilder, maar vooral ook van de kijker.

Spaans landschap, Kees Vlietman

Kees Vlietman
De natuur is voor Vlietman een onderwerp waarop hij eindeloos kan voortborduren; het is een wereld met een ongelimiteerde rijkdom aan constructies en kleuren.  Hij probeert de spanning in het landschap weer te geven, door gebruik van primaire kleuren of door bepaalde accenten uit het landschap weer te geven. 
links, Spaans landschap, Kees Vlietman

Zonder titel, Anita Mandemaker

Anita Mandemaker, ‘De thema’s in het werk van Anita Mandemaker krijgen hun beslag in geconcentreerde beelden waarbij de suggestie van een kader, zoals bij een rechthoekig doek, veelal wordt uitgebannen. Voorts worden de tot essentie herleide voorstellingen vaak langs de beeldlijnen in stukken gezaagd om vervolgens weer in elkaar te worden geschoven en langs de snijranden met veel spijkertjes op een drager genageld. Diepte en verschiet worden gemeden. Vormen worden soms verkregen door alle ruimte tussen lijnen minutieus weg te zagen. Wat overblijft zijn dikke en tegelijkertijd kwetsbare houten strepen, groeven, randjes.’

Outdoor living, Marjan Jaspers

Marjan Jaspers,
Een ontdekkingsreiziger in eigen vertrouwde omgeving noemt Marjan Jaspers zich.
Altijd vindt zij iets dat aanzet om dingen te maken, plat of ruimtelijk.
Eigen gevoelens en ideeën worden al werkend geprojecteerd in haar werk.
Met humor, fantasie, mededogen en verwondering toont zij haar wereld via haar beelden.

Kunsthal 45 organiseert zondag 24 maart om 15.00 uur een lezing gegeven
door Alex de Vries.

Flora en Fauna 5, CWM Dolk, Te leen bij De Kunstuitleen

‘Bank en Bijzettafel – CWM Dolk en de Kunstuitleen’

Naar aanleiding van de expositie ‘Uitgelicht, De Kunstuitleen XL’ houdt Alex de Vries (Erica, 1957) een lezing met als titel ‘Bank en Bijzettafel’. Uitgangspunt daarvoor is de praktijk van beeldend kunstenaar CWM Dolk (1949-2016) die in de jaren tachtig speciaal werk ging maken voor Kunstuitlenen en Artotheken. In zijn gesprekken met deze instellingen hoorde Dolk dat er bij het publiek vooral behoefte was aan kleurrijke schilderijen voor boven de bank en aan decoratieve keramische vazen voor op de bijzettafel. Zijn eerste werken die hij toen maakte waren schilderijen van sofa’s voor boven de bank en schilderijen van vazen. Daaruit selecteerde hij werken waarvan hij zeefdrukken maakte. Vervolgens drukte hij jaar na jaar prenten -lithos’s, zeefdrukken en etsen – die hij door het hele land aan kunstuitlenen, arthoteken en bedrijfscollecties aanbood en ze werden veelvuldig aangekocht. Uit een onderzoek bleek dat 90% van het werk van Kees Dolk permanent was uitgeleend. Dat maakte hem tot een van de meest geziene en gewaardeerde kunstenaars van Nederland, terwijl in de kunstmedia zich daar vrijwel niemand bewust van was. CWM Dolk was ook actief als meesterdrukker van het Grafisch Atelier Utrecht waarvan hij de mede oprichter was. Hij had het vak geleerd aan de Universiteit van Jalapa in Mexico en in de fameuze drukkerij Stryria Studio in New York waar hij prenten drukte voor Robert Rauschenberg, Alex Katz, Larry Rovers, Gilbert & George en Willem de Kooning. CWM Dolk was en kunstenaar die met een solide praktijk alle vooroordelen over het kunstenaarschap ontkende. De lezing gaat daarom ook over de misverstanden die er bestaan over de beroepspraktijk in de beeldende kunst, subsidieafhankelijkheid en maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid.

Schrijver Alex de Vries publiceerde inmiddels 160 teksten over atelierbezoeken op de website van het online kunstmagazine Mister Motley die een uiterst gevarieerd beeld laten zien van de beroepspraktijk van eigentijdse beeldend kunstenaars in Nederland. Dertig van die teksten werden in 2022 gebundeld in het boek ‘Weten wat je ziet’, uitgegeven in samenwerking met Mister Motley en verkrijgbaar bij Uitgeverij De Zwaluw (www.zwaluwkamer.nl).