Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Te koop bij De Kunstuitleen

draagbare meesterwerken

Nieuw in de collectie

werken van Piet Lont

Lijstenmakerij Mellema

Op zolder bij de Kunstuitleen

Workshop voor groep 1,2 en 3

Basisscholen maken kennis met de Kunstuitleen

Toffe peren!

ontwerp: Annettte Behrens en Carina Hesper

In onze winkel

Studio Roof

Schaaltjes

Ronald Boonacker

lijstenmakerij mellema

op zolder bij de Kunstuitleen

Kunstenaar van de maand: Peter de Rijcke

07 april 2018

Elke maand houd ik een telefonisch interview met een kunstenaar waarvan de Kunstuitleen werken heeft in de collectie. Deze maand een interview met P. de Rijcke over zijn werk “IJsselmeer bij Hoorn”.

I. “Dit schilderij is net weer terug gebracht door een abonnee. Fijn dat ik er weer even naar kan kijken.
Steeds als ik boven kom op zolder, spat jouw werk van de muur. De kleuren zijn intens en de afbeeldingen zijn universeel. Vaak landschappen met veel water, ondergaande zonnen, heerlijke plekken om mee te versmelten. Hoe zoek je naar je onderwerpen?”

R.
“Ik kom mooie plekken tegen door veel te wandelen of door me in het dagelijks leven te laten verrassen door de dingen die ik tegen het lijf loop. Als ik landschappen of situaties zie die ik mooi vind als onderwerp voor een schilderij dan maak ik daar bijvoorbeeld ter plekke een schets of een foto van. Ik leef altijd met het seizoen mee. Zo heb ik afgelopen winter een serie gemaakt over hoe de sneeuw alles bedekt en de schakering aan wit-tinten die dat oplevert. Ik maakte een wandeling in Hoorn in het donker en er lagen schepen in de haven met kerstverlichting in de masten. Het was prachtig hoe de omfloerste lichtbundels reflecteerden op de besneeuwde kade waar ik me bevond.
Als ik dan in mijn atelier aan het werk ga, dan ontrafel ik als het ware een moment.

Ook word ik regelmatig uitgenodigd voor een verblijf van waaruit ik kan werken.  Zo ben ik binnenkort uitgenodigd om in Noordwijk te komen werken. Ik ga dan bijvoorbeeld in een café zitten om daar ter plaatse situaties te schilderen.”

I. “Met uw ervaring zal u niet zo gauw stress hebben denk ik van mensen die over uw schouder meekijken terwijl u deze ‘live-act’ verricht?”

R. “Over het algemeen is het juist erg leuk, die interactie. Als ik te druk ben om te reageren dan praat ik niet terug.

Wat ik probeer in mijn werk is om een moment te vangen, een moment waaraan ik plezier beleef. Dat is een hele directe handeling. Als ik het een interessant beeld vind dan werk ik het later uit in mijn atelier.”

I. “U heeft een behoorlijk expressieve werkwijze. U werkt vaak buiten. Hoe is het als u fysiek geconfronteerd wordt met het weer tijdens uw werk?”

R. “Er gebeurd altijd van alles. Als je niet wegzakt met je krukje in de prut, dan waait je schilderij wel weg en valt met het front naar beneden in de derrie. Allemaal praktische ongemakken. Toch heeft dat ook zijn charme.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik opgesloten zat op het NDSM terrein in Amsterdam. Na een dag schilderen had ik mijn spullen gepakt en toen ik naar mijn auto wilde lopen bleek dat alle hekken afgesloten waren. Ik kon er niet meer weg. Toen heb ik mijn vrouw gebeld en zij heeft vervolgens hemel en aarde bewogen om mij weer vrij te krijgen. Het is haar wel gelukt. Dat zijn situaties waarin je terecht kunt komen. Het maakt het vak avontuurlijk en vol verrassingen.”

 

Archief kunstenaar van de maand.