FOTOROUTE 2017
12 juli 2017Fotoroute 2017
Exposities van fotografen op 10 locaties van 27 augustus t/m 1 oktober 2017.
De vijfde Helderse Fotoroute wordt geopend op zondag 27 augustus om 13.00 uur in Windkracht 13.
Na de opening met pitch kan men vanaf 14.00 uur een wandeling langs de deelnemende locaties maken. Het is de bedoeling dat het publiek verrast wordt door een gevarieerd aanbod. Niet alleen foto’s, maar ook de toepassing van fotografie in de kunst komt aan bod. Elke locatie heeft zijn eigen tentoonstelling samengesteld. Lukt het niet op één dag alle locaties te bezoeken, geen nood; de route zal t/m 1 oktober te bezichtigen zijn. Op elke locatie is een Flyer verkrijgbaar met routekaart en openingstijden.
LET OP: niet alle locaties zijn in het weekend geopend!
Deelnemende locaties:
WINDKRACHT 13
KUNSTUITLEEN
KUNST & KITCHEN
STOOM
WERKATELIER RICHTER
IJSSALON ARIS LAAN
KUNSTHAL 45
TRIADE
LDS46
FORT KIJKDUIN
fotoroute 2017, expositie in de Kunstuitleen
Paulien Oltheten (1982)
Geeft in haar werk een vernieuwende en verrassende wending aan (straat)fotografie.
Een fascinatie voor mensen op straat komt in het werk van Oltheten tot uitdrukking in een persoonlijk archief dat bestaat uit foto’s, video’s en tekst. Oltheten reist over de wereld met haar camera en fotografeert mensen in de openbare ruimte. Met een scherpzinnig oog, onthult Oltheten de betekenis van hun dagelijkse routines
May Heek (1984), woont en werkt in Londen en Zutphen
In haar foto’s, video’s en installaties onderzoekt May Heek het spanningsveld tussen werkelijkheid en waarneming. Door abstrahering van alledaagse voorwerpen en een geraffineerd spel met tweedimensionaliteit en ruimtelijkheid dwingt zij ons stil te staan bij wat wij nu eigenlijk zien. Heek is geïnteresseerd in de lichtgevende en reflecterende kwaliteit van pigmenten, lichtgevoelige materialen, oppervlaktestructuren, kleurfilters en beeldschermen en de manier waarop deze onze waarneming beïnvloeden. In deze wereld vol reflecties en kleurschakeringen blijft de bron van het beeld vaak een mysterie. En als we die bron toch kunnen duiden als de glanzende lak van een auto of een spiegelend beeldscherm, blijft het beeld fascineren. Voor May Heek functioneren deze elementen als zogenaamde ‘versterkers’, die onze waarneming scherpen en de grens tussen het werkelijke en het kunstmatige proberen te duiden.
Printing Interrupted, 2013
Archival Pigment Print, Stage II, Printerlines and layers