Te koop bij De Kunstuitleen

draagbare meesterwerken

Nieuw in de collectie

werken van Piet Lont

Lijstenmakerij Mellema

Op zolder bij de Kunstuitleen

Workshop voor groep 1,2 en 3

Basisscholen maken kennis met de Kunstuitleen

Toffe peren!

ontwerp: Annettte Behrens en Carina Hesper

In onze winkel

Studio Roof

Schaaltjes

Ronald Boonacker

lijstenmakerij mellema

op zolder bij de Kunstuitleen

Kunstenaar van de maand, Vincent van Ojen

17 oktober 2019

Vincent van Ojen

”Nog nooit heb ik bloemen en vruchten met de verkeerde kleur gezien.”

Vincent van Ojen studeerde grafiek aan de Kunstacademie van ’s-Hertogenbosch. Sinds 1984 is hij werkzaam als beeldend kunstenaar.
Van Ojen is een meester in de techniek van houtsneden. Door zijn jarenlange ervaring is hij in staat om met uiteenlopende technieken die typische houtsnijstijl tot uitvoering te brengen.

B. “U kiest als onderwerp vaak voor stillevens en landschappen, kunt u daar iets meer over vertellen?”

O. ‘’In eerste instantie kan bijvoorbeeld een kleur je aangrijpen. Kleuren vind je in hun meest pure vorm in de natuur. In de mensenwereld zijn kleuren bepaald door mensen, in de natuur komen kleuren voort uit het evolutionaire principe.  Nog nooit heb ik bloemen en vruchten met de verkeerde kleur gezien.

Een rode klaproos kan bijvoorbeeld een aanleiding zijn voor een houtsnede die ik wil maken.
Als ik een vaas met bloemen wil verbeelden dan ontstaan er gelijk een heleboel vragen.
In welke omgeving plaats ik de bloemen? Staan ze in een vaas op tafel? Situeer ik ze in een wei?
Dat is het moment waarop die bloemen als onderwerp naar de achtergrond verdwijnen. Ze worden onderdeel van een puzzel bestaande uit beeldelementen binnen het kader van het vel papier. Het gaat dan meer en meer over ritme, kleurverdeling en vlakken ten opzichte van elkaar. Samen moeten deze elementen een compositie vormen. Ik noem dat ‘’de abstracte kwaliteiten’’ in een werk. In feite zijn de klaprozen dan irrelevant geworden. Ze zijn letterlijk een onderdeel van het geheel.
Bij het eindresultaat gaat het natuurlijk wel weer over het onderwerp: de bloemen.”

B. “Zou u iets willen vertellen over uw werkwijze?”

O. ‘’Je begint altijd met het drukken van de lichte kleuren. Immers, je kan licht niet over donker drukken.
Je weet bijvoorbeeld ook dat als je geel over blauw drukt, dat dat dan groen wordt. Zo denk ik van tevoren na over de volgorde van kleuren en vormen.
Ik combineer reductie techniek, ook wel eliminatietechniek met bijvoorbeeld puzzel techniek. Bij Reductie techniek snijd ik na elke drukgang delen weg, De plank wordt dus letterlijk op gebruikt. Bij puzzel techniek gebruik ik een losse vorm die op een bepaalde plek in de afbeelding moet worden gedrukt. Ik moet zo’n puzzelstuk dus precies op de goede plek onder de pers leggen en het papier daar weer precies overheen. De houtsnede is de ideale techniek om met kleur te werken. De gelaagdheid van vormen en kleuren, de structuur van het hout en de overlapping van de kleurvlakken komen door de specifieke eigenschappen van de techniek van de houtsnede in mijn werk aan bod.’’

B. ”We hebben een aantal hele kleurige, bonte werken in onze collectie van u. Deze werken worden vaak geleend door onze abonnees. Veel minder vaak kiezen ze voor de ingetogen, stillere werken. Is dat iets waar u rekening mee houdt? Denkt u aan wat mensen eventueel zouden willen zien?”

O. “Nee, daar moet je niet mee bezig zijn. Ik zal je een verhaal vertellen over wat ik eens heb meegemaakt.
Op een keer had ik een afspraak met een galerie. De galerist wilde werken uitkiezen om te verkopen. Ik had een map bij me met 30 verschillende houtsneden. De galerist koos 15 werken uit de 30 werken die ik aan hem presenteerde.  Diezelfde dag had ik een afspraak bij de ING bank. Met dezelfde map werken ging ik naar die afspraak. Deze meneer wilde 15 werken uitkiezen voor zijn personeel. Hij koos uit dezelfde werken precies de 15 andere werken.
Waar hebben zij opgelet bij het uitkiezen? De galerie wilde de werken verkopen, de meneer van de ING bank wilde het op de werkplek van zijn personeel ophangen.
Als kunstenaar moet je niet bezig zijn met wat een ander eventueel wel of niet mooi vindt. Je moet doen wat je zelf belangrijk vindt. Het gaat om je eigen drijfveren. Je kunt geen rekening houden met al die anderen’’