Kunstenaar van de maand: Peter de Rijcke
07 april 2018Elke maand houd ik een telefonisch interview met een kunstenaar waarvan de Kunstuitleen werken heeft in de collectie. Deze maand een interview met P. de Rijcke over zijn werk “IJsselmeer bij Hoorn”.
I. “Dit schilderij is net weer terug gebracht door een abonnee. Fijn dat ik er weer even naar kan kijken.
Steeds als ik boven kom op zolder, spat jouw werk van de muur. De kleuren zijn intens en de afbeeldingen zijn universeel. Vaak landschappen met veel water, ondergaande zonnen, heerlijke plekken om mee te versmelten. Hoe zoek je naar je onderwerpen?”
R. “Ik kom mooie plekken tegen door veel te wandelen of door me in het dagelijks leven te laten verrassen door de dingen die ik tegen het lijf loop. Als ik landschappen of situaties zie die ik mooi vind als onderwerp voor een schilderij dan maak ik daar bijvoorbeeld ter plekke een schets of een foto van. Ik leef altijd met het seizoen mee. Zo heb ik afgelopen winter een serie gemaakt over hoe de sneeuw alles bedekt en de schakering aan wit-tinten die dat oplevert. Ik maakte een wandeling in Hoorn in het donker en er lagen schepen in de haven met kerstverlichting in de masten. Het was prachtig hoe de omfloerste lichtbundels reflecteerden op de besneeuwde kade waar ik me bevond.
Als ik dan in mijn atelier aan het werk ga, dan ontrafel ik als het ware een moment.
Ook word ik regelmatig uitgenodigd voor een verblijf van waaruit ik kan werken. Zo ben ik binnenkort uitgenodigd om in Noordwijk te komen werken. Ik ga dan bijvoorbeeld in een café zitten om daar ter plaatse situaties te schilderen.”
I. “Met uw ervaring zal u niet zo gauw stress hebben denk ik van mensen die over uw schouder meekijken terwijl u deze ‘live-act’ verricht?”
R. “Over het algemeen is het juist erg leuk, die interactie. Als ik te druk ben om te reageren dan praat ik niet terug.
Wat ik probeer in mijn werk is om een moment te vangen, een moment waaraan ik plezier beleef. Dat is een hele directe handeling. Als ik het een interessant beeld vind dan werk ik het later uit in mijn atelier.”
I. “U heeft een behoorlijk expressieve werkwijze. U werkt vaak buiten. Hoe is het als u fysiek geconfronteerd wordt met het weer tijdens uw werk?”
R. “Er gebeurd altijd van alles. Als je niet wegzakt met je krukje in de prut, dan waait je schilderij wel weg en valt met het front naar beneden in de derrie. Allemaal praktische ongemakken. Toch heeft dat ook zijn charme.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik opgesloten zat op het NDSM terrein in Amsterdam. Na een dag schilderen had ik mijn spullen gepakt en toen ik naar mijn auto wilde lopen bleek dat alle hekken afgesloten waren. Ik kon er niet meer weg. Toen heb ik mijn vrouw gebeld en zij heeft vervolgens hemel en aarde bewogen om mij weer vrij te krijgen. Het is haar wel gelukt. Dat zijn situaties waarin je terecht kunt komen. Het maakt het vak avontuurlijk en vol verrassingen.”
Archief kunstenaar van de maand.